I Novo Nordisk har vi som mål å være transparente om vår bruk av dine personopplysninger og hvordan vi beskytter dem. Denne erklæringen forklarer hvilke typer personopplysninger vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi gjør med dem.

Selskapet som er ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger er:

Novo Nordisk Norge AS
Nydalsveien 28
0484 Oslo, Norge
+47 22 18 50 51
kunderservice-norge@novonordisk.com

Du kan alltid kontakte Novo Nordisk Norge på privacy-norway@novonordisk.com eller Novo Nordisks personvernombud på privacy@novonordisk.com hvis du har spørsmål eller bekymringer om hvordan vi behandler dine personopplysninger.

Vi henter dine personopplysninger fra følgende kilder:

  • Direkte fra deg
  • Fra dine familiemedlemmer eller omsorgspersoner på dine vegne
  • Fra helsepersonell som sykepleier, farmasøyt eller lege
  • Gjennom telefonsamtaler, e-post og andre digitale kanaler

Vi behandler personopplysninger om deg for følgende formål

  • Å utføre vitenskapelige evalueringer av klager og bivirkninger som potensielt er relatert til Novo Nordisks legemidler. Klager og bivirkninger vil bli registrert i databaser og vil bli regelmessig analysert for generelle mønstre.
  • For å svare på spørsmålene dine eller forespørsler om informasjon
  • Å analysere data for å støtte forespørsler om produktbruk
  • Å analysere data med det formål å forbedre kundeservicen og produkttilbudene våre
  • Å analysere data med det formål å forbedre vår vitenskapelige og produktbaserte kommunikasjon til helsepersonell og pasienter
  • Å vurdere mønstre og trender knyttet til klager, bivirkninger og produktbruk

For formålene beskrevet ovenfor i avsnitt 3, kan vi behandle følgende typer personopplysninger:

  • Kontaktinformasjon (navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse);
  • Data som avslører rasemessig eller etnisk opprinnelse;
  • Helseopplysninger og legemidler du bruker;

Vår behandling av dine personopplysninger krever et rettslig grunnlag. I henhold til loven har vi lov til å behandle dine personopplysninger beskrevet ovenfor i avsnitt 4 basert på følgende rettslige grunnlag:

  • Behandlingen er nødvendig for våre legitime interesser. De legitime interessene er:

a.     behandlingen er nødvendig for at vi skal overholde en rettslig forpliktelse

b.     å utføre vitenskapelige evalueringer av klager og bivirkninger som potensielt er relatert til Novo Nordisks legemidler.

c.     for å forbedre kundeservicen og produkttilbudene våre

d.     for å forbedre vår vitenskapelige og produktbaserte kommunikasjon

Vi kan dele dine personopplysninger med:

  • Leverandører eller formidlere som bistår vårt selskap (f.eks. konsulenter, IT-tjenesteleverandører, finansinstitusjoner, advokatfirmaer, lisenspartnere)
  • Andre Novo Nordisk-enheter (f.eks. Novo Nordisk-tilknyttede selskaper i andre land)
  • Offentlige myndigheter, inkludert helse- og/eller reguleringsmyndigheter
  • Andre legemiddelselskaper og partnere dersom en forespørsel er relatert til deres produkt(er)

Vi har sikkerhetstiltak på plass for å sikre dine personopplysninger når de overføres utenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS).

Situasjon

Sikkerhetsforanstaltninger som beskytter dataene dine

Data overføres fra Novo Nordisk-enhet i EØS til Novo Nordisk-enhet utenfor EØS

Beskyttet av Novo Nordisks bindende konsernregler, tilgjengelig på https://www.novonordisk.com/content/dam/nncorp/global/en/data-privacy/novo-nordisk-binding-corporate-rules.pdf Novo Nordisks bindende konsernregler

Data overføres fra Novo Nordisk-enheten i EØS til et tredjeland

 

Beskyttet av standard kontraktsklausuler for overføring av data til tredjeland inngått av Novo Nordisk.

Eller, tilstrekkelig databeskyttelse er på plass i destinasjonslandet i henhold til EU-kommisjonen

Vi vil oppbevare dine personopplysninger i følgende periode :

  • For data knyttet til tekniske klager: 12 år
  • For sikkerhetsinformasjon og data knyttet til bivirkninger: Aktivitetsslutt + 10 år, hvor aktivitetsslutt er tiden da ingen produkter med den aktive ingrediensen markedsføres
  • For alle andre henvendelser: Opptil 5 år

Generelt har du følgende rettigheter:

Dine rettigheter

Hvordan du utøver rettighetene dine

Oversikt over dataene dine

Be om en kopi av dine personopplysninger, som vi gir deg i et strukturert format som kan leses av en maskin

Begrens bruken

Be om at vi stopper eller begrenser bruken av dine personopplysninger

Sletting

Be om at dine personopplysninger blir anonymisert

Rett dataene dine

Be oss om å korrigere informasjon om deg

Klag på vår bruk av dataene

Send inn en klage til din lokale databeskyttelsesmyndighet

I henhold til gjeldende lov kan det være begrensninger på disse rettighetene avhengig av de spesifikke omstendighetene rundt behandlingsaktiviteten. Kontakt oss som beskrevet i avsnitt 1 hvis du har spørsmål eller forespørsler knyttet til disse rettighetene.